@article{oai:nagoya-wu.repo.nii.ac.jp:00004405, author = {高橋, 哲也 and 小椋, 郁夫}, issue = {69}, journal = {名古屋女子大学紀要, Journal of Nagoya Women's University}, month = {Mar}, note = {本研究は,主に小学校において教室で植物の成長を観察するために使用できる安価なプラン ターを得る目的で行なった.適用容量2Lのペットボトルを使用してプランターを作成する方 法を検討したところ,お茶などに使用されている四角柱タイプのもののうち容易に潰れない硬 いものが適していることがわかった.これを上下に切り分け上部を上下逆にして下部の中に挿 入することでプランターを作成するためには,切り分ける位置をペットボトルの底から13㎝と するのが適してることがわかった.また作成したペットボトルプランターの下部に入れた水が 上部に入れた土に浸みていく様子や,作成のための作業内容などから,プランターの上部と下 部を隔てる物として丸い石を使用するのが良いと思われた.さらに,100円ショップで市販さ れているプランターと比較すると,作成したペットボトルプランターの方が大きな容量の水を 入れられることがわかった.本研究の検討によって,ペットボトルをリサイクルして使用する ことにより,教室での植物観察のために使用できるプランターが安価で作成できることが示唆 された., The study was conducted for the purpose of obtaining inexpensive planters that could be used to observe plant growth in classrooms, mainly in elementary schools. We examined the method of creating planters using a 2-L capacity polyethyleneterephthalate (PET) bottle and found that the square-type bottle used for beverages, such as tea, was preferable, as it is rigid and does not easily deform. To create a planter by cutting the bottle into two parts and inserting the cut upper part upside down into the bottom part of the bottle, it was best to cut it 13 cm from the bottom of the bottle. In addition, the use of round stones was considered appropriate to separate the upper and lower parts of the planter, so that we can observe how the water placed in the lower part of the PET bottle planter soaks into the soil placed in the upper part. It was also found that the PET bottle planter could hold a larger volume of water compared with planters commercially available at 100-yen shops. The results suggest that recycling PET bottles could be an inexpensive way to create planters to be used for observing plant growth in the classroom.}, pages = {43--50}, title = {教室で使用するためのリサイクルペットボトルプランター}, year = {2023} }