ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 名古屋女子大学紀要
  1. 名古屋女子大学紀要
  2. 68号

小学校音楽科における「どのように学ぶか」に関する考察 : 音楽教育概観と学ぶ過程

https://nagoya-wu.repo.nii.ac.jp/records/4394
https://nagoya-wu.repo.nii.ac.jp/records/4394
ef5937a3-37a9-4351-9b18-31b641bcc1eb
名前 / ファイル ライセンス アクション
kiyo68_125-138.pdf kiyo68_125-138 (715.7 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-09-23
タイトル
タイトル 小学校音楽科における「どのように学ぶか」に関する考察 : 音楽教育概観と学ぶ過程
言語 ja
タイトル
タイトル A Consideration on How to Learn in Elementary School Music : Music Education Overview and Learning Process
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 音楽教育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学びの過程
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 音楽科
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 坪井, 眞里子

× 坪井, 眞里子

ja 坪井, 眞里子

ja-Kana ツボイ, マリコ

en TSUBOI, Mariko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 小学校学習指導要領の改訂(2017)により、音楽科改訂のポイントとして、「どのように学ぶか」その学びの過程が更に重視されている。音楽科における知識は、楽典的な学びのみを指すのではなく、音楽を体感・知覚することにより得られると示唆されている。本稿では「どのように学ぶか」の過程を考察する事を目的とし、現在日本で行われている音楽教育アプローチとして、コダーイ、ダルクローズ、オルフによるメソードを挙げ、それぞれのメソードの理念と手法について概観を行った。それらを踏まえて小学校音楽科の教材「うみ」「ねぶた囃」から実践例を提示し、学ぶ過程の考察を行った。結論として「どのように学ぶか」の過程において身体的な感覚と経験の蓄積が、最も重要なポイントであり、これらは、児童の創造的な音楽表現を生む重要な過程となると位置付けた。結果として音楽的要素の理解となり、内的聴感の育成、経験に基づいた創造的表現に繋がる。指導者は、学びの過程の意義について経験を通して、十分な認識をする必要があると課題提起を行った。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The elementary school curriculum guidelines was revised in 2017.The revision point in the music curriculum further stressed the importance of the learning process how to learn. In the music education,knowledge is obtained not only by learning about music, but also by experiencing and perceiving music. In this paper, the methods of Kodaly, Dalcroze, and Orff ,which are the current approaches to music education in Japan,are reviewed in order to discuss the how to lean process. An overview of the ideas and approaches of each method is given, and a discussion follows with practical examples from the teaching materials Umi and Nebuta-bayashi used in the elementary school music curriculum. We conclude that accumulation of physical sensations and experience is most important in the how to learn process. We have positioned these activities as important processes for developing creative musical expression in children. This approach is important for the understanding of musical elements, which leads to development of internal hearing and creative expression based on experience. These findings show that it is necessary to recognize the full significance of the learning process through experience.
言語 en
書誌情報 ja : 名古屋女子大学紀要
en : Journal of Nagoya Women's University

号 68, p. 125-138, 発行日 2022-03-10
出版者
出版者 名古屋女子大学
言語 ja
出版者
出版者 Nagoya Women's University
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 24368830
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12942183
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 15:44:39.835108
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3